Ćwiczenie muzykalności

Nie daj się złapać w pułapkę myśli, że nie masz talentu do muzykalności. To umiejętność jak każda inna – trzeba ją najpierw rozwinąć by ją wykorzystywać w tańcu. Nawet jeśli nie słyszysz wszystkich elementów w muzyce, o których opowiadają instruktorzy na zajęciach tanecznych. Aby szybciej rozwinąć tą umiejętność proponuję Ci poniższe ćwiczenie. Podążaj wg kroków i stosuj to ćwiczenie w każdej wolnej chwili, a na pewno przyspieszysz rozwój swojej muzykalności.

Nawet jeśli nie wykorzystasz tego do tańca, to na pewno przyniesie Ci to więcej przyjemności ze słuchanych utworów.

  1. Wybierz utwór, najlepiej taki, do którego lubisz tańczyć.
  2. Przygotuj sobie ulubiony napój i włącz wybrany utwór.
  3. Zacznij obserwować utwór odpowiadając sobie na pytania:
    • Jakie jest tempo utworu? Czy jest stałe, czy może zmienne? Wolne, szybkie, czy może średnie?
    • Jaka jest struktura rytmu? Spróbuj go wyklaskać.
    • Jakie instrumenty słyszysz? Wybierz jeden, określ jaki to instrument i śledź przez cały utwór. Zauważ kiedy instrument przestaje grać, a kiedy zaczyna. Spróbuj wyklaskać rytm, który pasowałby do melodii tego instrumentu.
    • Jak zmienia się melodia przez utwór? Zauważ powtarzające się wzory. Spróbuj przewidzieć, kiedy który wzór się pojawi (o ile nie znasz już na pamięć dany utwór ;P ).
    • Czy głośność wzrasta albo opada w którymś momencie utworu?
    • Czy pojawiają się jakieś przerwy lub pauzy? Czy jest jakiś powtarzający się wzór melodii poprzedzający pauzę lub następujący po pauzie?
    • Czy jest jakiś określony nastrój tego utworu? Czy zmienia się w trakcie utworu?
    • Czy jest wokal w utworze? Czy możesz wyłapać co wykonawca śpiewa? Jeśli nie rozumiesz słów wokalu, spróbuj znaleźć tekst w internecie.
  4. Gdy poczujesz się pewniej z obserwacjami utworów przejdź do treningu z muzyką.
    • Załóż strój, w którym lubisz tańczyć (nastrój też się liczy ;))
    • Włącz playlistę z ulubionymi kawałkami kizomby.
    • Mając na uwadze obserwowanie utworu jak w pkt. 3, zacznij tańczyć w taki sposób, aby krokami odzwierciedlić swoje obserwacje w utworze.

Fragment rękopisu książki „Touch. Move. Listen. Inspire. Kizomba”