Nie daj się złapać w pułapkę myśli, że nie masz talentu do muzykalności. To umiejętność jak każda inna – trzeba ją najpierw rozwinąć by ją wykorzystywać w tańcu. Nawet jeśli nie słyszysz wszystkich elementów w muzyce, o których opowiadają instruktorzy na zajęciach tanecznych. Aby szybciej rozwinąć tą umiejętność proponuję Ci poniższe ćwiczenie. Podążaj wg kroków i stosuj to ćwiczenie w każdej wolnej chwili, a na pewno przyspieszysz rozwój swojej muzykalności.
Nawet jeśli nie wykorzystasz tego do tańca, to na pewno przyniesie Ci to więcej przyjemności ze słuchanych utworów.
- Wybierz utwór, najlepiej taki, do którego lubisz tańczyć.
- Przygotuj sobie ulubiony napój i włącz wybrany utwór.
- Zacznij obserwować utwór odpowiadając sobie na pytania:
- Jakie jest tempo utworu? Czy jest stałe, czy może zmienne? Wolne, szybkie, czy może średnie?
- Jaka jest struktura rytmu? Spróbuj go wyklaskać.
- Jakie instrumenty słyszysz? Wybierz jeden, określ jaki to instrument i śledź przez cały utwór. Zauważ kiedy instrument przestaje grać, a kiedy zaczyna. Spróbuj wyklaskać rytm, który pasowałby do melodii tego instrumentu.
- Jak zmienia się melodia przez utwór? Zauważ powtarzające się wzory. Spróbuj przewidzieć, kiedy który wzór się pojawi (o ile nie znasz już na pamięć dany utwór ;P ).
- Czy głośność wzrasta albo opada w którymś momencie utworu?
- Czy pojawiają się jakieś przerwy lub pauzy? Czy jest jakiś powtarzający się wzór melodii poprzedzający pauzę lub następujący po pauzie?
- Czy jest jakiś określony nastrój tego utworu? Czy zmienia się w trakcie utworu?
- Czy jest wokal w utworze? Czy możesz wyłapać co wykonawca śpiewa? Jeśli nie rozumiesz słów wokalu, spróbuj znaleźć tekst w internecie.
- Gdy poczujesz się pewniej z obserwacjami utworów przejdź do treningu z muzyką.
- Załóż strój, w którym lubisz tańczyć (nastrój też się liczy ;))
- Włącz playlistę z ulubionymi kawałkami kizomby.
- Mając na uwadze obserwowanie utworu jak w pkt. 3, zacznij tańczyć w taki sposób, aby krokami odzwierciedlić swoje obserwacje w utworze.
Fragment rękopisu książki „Touch. Move. Listen. Inspire. Kizomba”